Nekt logo nå!

Utdrag innlegget Oppfordring: Nekt logo nå! (2012)

I disse dager er det mange som skriver kontrakter med festivaler. Noen festivaler har sponsorer som man gjerne skulle se at endrer virksomheten sin drastisk før man ønsker å forbindes med dem. Dette opplevde jeg da jeg hadde et større kurator-oppdrag under Festspillene i Bergen i fjor. Der er som kjent Statoil hovedsponsor.

Ut fra hva jeg vet om Statoils virksomhet var det nødvendig for meg å sette en betingelse for min deltakelse. Jeg ville ikke ha logoen til Statoil brukt i forbindelse med min konsertserie. Jeg ønsket heller ikke å ha mitt navn i annonser der Statoils logo ble brukt. Jeg fikk faktisk gjennomslag, og det var ikke veldig vanskelig! Dette viser at det er mulig for kunstnere å stille krav. Vi trenger ikke å gå på akkord med egne idealer.

Da programmet ble sluppet, skrev jeg en appel som jeg trykte på hjemmesidene mine der jeg blant annet skrev at Statoils renommé vakler. Ikke la dem bruke norsk kulturliv som flytebøye!

Hele appellen kan leses her:
Hva jeg syns om Statoils sponsing av norsk kulturliv (NO)

Alle må finne en måte å håndtere verden på som ikke går helt på akkord med egne prinsipper om hva som er rett og galt. Hvor går grensa for hva man tåler å være med på?, skrev jeg på mine hjemmesider i innlegget “De tre vise aper” i norsk kulturliv etter festivalen. Jeg oppfordrer kunstnere til å ta litt mere fatt i egne holdninger og handle i tråd med dem! Det går faktisk an!

Nå kan man selvsagt spørre seg om det var riktig å være med på Festspillene i det hele tatt, og for meg var det riktig denne gangen, men neste gang er det ikke det. Jeg har allerede sagt fra meg en bestilling til neste års festspill, med tungt hjerte, men det blir rett og slett for ulysbetont, etter Festspillenes reaksjon som kun gikk på at dette måtte være en privat sak for meg, og som de ikke møtte i debatt i det hele tatt. Slikt hemmer det kunstneriske.

“Kunsten skal være fri”, sa vår nye kulturminister Hadia Tajik i et intervju nylig. Jeg vil påstå at norske festivaler og enkelte ensembler er i ferd med å gjøre kunsten ufri ved å binde seg til Statoil som sponsor.

Maja S. K. Ratkje 2012

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Våre artikler. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s