Kultur for næringsliv? – artikkel i Tidsskriftet Røyst

Illustrasjon: Egil Paulsen

Illustrasjon: Egil Paulsen

Kunst og næringsliv får stadig tettere bånd, og økt grad av sponsing er en del av regjeringens ønskede utvikling. Sponsorsjefen i en av Norges største bedrifter, Statoil,  bekreftet nylig at tiden da de var fornøyde med en logo i programmet og noen billetter til de ansatte definitivt er over.

Allerede for 20 år siden sa kunstneren Hans Haacke at vi må skille mellom kulturglade mesener og  markedsføringsgrep forkledd som veldedighet. Det blir stadig viktigere. Overdreven tro på bedriftenes gode intensjoner som sponsorer er naivitet – og gjennom gaver til kunsten får de innflytelse på ulikt vis.

Hva betyr dette for kunstens frihet under en blåblå himmel?

Ragnhild Freng Dale utforsker dette nærmere i en artikkel i Tidsskriftet Røyst, som kan leses her.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s