STATOIL + MUNCH, artikkel i magasinet Billedkunst, no 1, 2015

munchogstatoil

Statoil og Munchmuseet lanserte The Edvard Munch Art Award i januar. Den nye prisen på 500 000 kroner har fått mye oppmerksomhet i pressen, men har også blitt møtt med kraftig kritikk i kunstfeltet.

Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet, er svært tilfreds med samarbeidet med Statoil.

– Vi er veldig fornøyd med at vi har fått en så solid partner som Statoil. Munchmuseet har utviklet konseptet for prisen, og Statoil og museet vil samarbeide om finansiering og profilering av prisen. Utenriksdepartementet er også med som bidragsyter.

– Hvordan er rollefordelingen mellom Munchmuseet og Statoil?

– Statoil står for prisbeløpet og bidrar i tillegg med 250 000 kroner til å dekke andre kostnader vedrørende prisen, men The Edvard Munch Art Award eies, styres og administreres av Munchmuseet. Museets direktør oppnevner utmerkelsens jury inkludert dens leder. Juryens arbeid administreres av en sekretær med kunstfaglig kompetanse, oppnevnt av Munchmuseets direktør.

– Kritikerne av den nye prisen hevder at museet har inngått et samarbeid med en uetisk partner, og at dette i stor grad farger prisen. Hva er din kommentar til det?

– Å la seg nominere til Edvard Munch Art Award er frivillig. Kunstnere som ikke ønsker å bli vurdert, står fritt til å avstå. Statoil har ingen innflytelse på hvem som blir nominert eller hvem som mottar prisen. Vi anerkjenner kunstnerens ytringsfrihet, og prisen vil bli tildelt ut fra kunstog kulturfaglig skjønn.

PROFILERING

Den tidligere Statoil kunstpris, som ble utdelt tre ganger, sist i 2011, er nå avviklet til fordel for den nye Munch-prisen. Informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr., ønsker ikke å svare direkte på spørsmål om avviklingen skyldes kritikk.

– Statoils støtte til denne prisen er en videreutvikling av selskapets engasjement overfor kulturlivet og billedkunstfeltet som en del av talentprogrammet Morgendagens helter. Et viktig steg i vårt arbeid for å ta Statoil kunstpris til neste nivå var å finne en langsiktig samarbeidspartner. Arbeidet tok tid, men det var verdt det: Vi får nå anledning til å bidra til realiseringen av et unikt og spennende konsept som lanseres samme år som vårt Morgendagens helter-program feirer ti år.

– Navnet på den nye prisen reflekterer ikke i like stor grad dere som givere. Hva tenker du om Statoils synlighet som sponsor i dette tilfellet, og på hvilken måte er prisen nyttig for dere?

– Dette er et samarbeid som begge parter ønsker. Det ligger også inne i avtalen visse gjenytelser – som det gjør i alle sponsoravtaler – i form av en viss profilering, sier Lindbæk jr.

UETISK

Gruppen Stopp oljesponsing av norsk kulturliv har vært sterkt kritiske til Statoils sponsorvirksomhet tidligere, og de mener også Munchmuseet burde finne seg en annen samarbeidspartner.

– Hva er problematisk med Statoils nye pris?

– Vi lever i en tid der vi har kunnskap nok til å vite at vi må gjøre alt vi kan for å nå FNs togradersmål. Det er ute av synk med tidsånden at det i Edvard Munchs navn nå skal utdeles en internasjonal kunstpris som sponses av Statoil, et av de mest utvinningsaggressive olje- og gasselskapene i verden og det eneste som har prosjekter og lisenser i alle arktiske stater. Det er grunnlag for å si at Statoils virksomhet på norsk og internasjonal jord bryter med grunnlovens paragraf 112, og tjæresandutvinningen i Alberta bryter med Treaty 8 (en traktat som blant annet skulle garantere urbefolkningen i området å fortsette å kunne leve av naturen gjennom jakt og fiske, red.anm.).

– Vi mener Munchmuseet burde finne seg en bedre sponsor, som verdig kan støtte kunst som er «kritisk engasjert i sosiale og politiske spørsmål og sammenhenger», slik Munch-prisen en gang tok mål av seg til å gjøre.

– Hvordan tenker dere at kunst- og kulturfeltet bør reagere på denne formen for konsernreklame?

– Vi er ikke imot sponsing generelt, men vi ønsker å skape større bevissthet rundt hva sponsingen innebærer. Kunst- og kulturaktører bør være klar over at de inngår i omdømmebyggingsprogrammet til sponsoren. Man trenger ikke innta en servil rolle overfor enhver som kan tenke seg å gi penger. Dersom sponsoren driver en virksomhet man ikke synes er forsvarlig, bør man vurdere om man ønsker å være med på å bygge opp under legitimiteten til denne virksomheten. – Samtidig understreker vi at det ikke er enkeltkunstnere vi vil kritisere, men sponsorsamarbeid mellom institusjoner som for eksempel Munchmuseet og Statoil; Kongsberg Jazzfestival og Kongsberg Våpenfabrikk; Astrup Fearnley Museet og Lundin Oil. Disse samarbeidene setter den enkelte kunstner i et vanskelig dilemma. Institusjonene må derfor se seg om etter bedre støttespillere, og de finnes det mange eksempler på. Øyafestivalen går veldig godt uten fossilindustriens penger, og by:Larm lever fint i kjølvannet av Statoil-kontroversen.

– Statoils «synlighet» er tonet noe ned i dette tilfellet, også i navnet på prisen. Er ikke det positivt, sett fra deres perspektiv?

– Synlig i tittelen eller ikke, kunnskapen om at Statoil er pengedonoren, ligger der, det ser man tydelig på lanseringen. Informasjonen vil være tilgjengelig for de fleste. Når du «googler» Munch, Norges største kunstner, vil du etterhvert også havne hos Statoil. Det er dette som betyr noe, og det vet Statoil. Vi tviler på at de noensinne vil opptre som en anonym giver, engasjementet for kunstens egenverdi er neppe så genuin. Statoil fortalte i fjor at de forventer mer tilbake enn noen billetter og en logo i programmet når de inngår kultursamarbeid. Dette handler om merkevarebygging. – Dessuten: Statoil betaler 78 prosent i skatt på alt overskudd. Å sette kunstsponsing som utgiftspost er faktisk å flytte penger som ellers ville gått til fellesskapet, men som Statoil i stedet bruker for å se generøse ut – i realiteten snakker vi faktisk om at det kun er 110 000 kroner i «tapt utbytte» for Statoil sin del.

billedkunst_2015_s-6-7_nytt

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Debatt og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s